Sanningar i halv- och helfabrikat

framtiden . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

måndag, augusti 21, 2006

Arlövförfattare gör gemensam sak med Mankell.



Även i Arlöv har en rättighetsstrid kring namnet på en romanfigur blossat upp!

"Det är helt åt h-vete att man kan ta ett namn och använda det till precis vad som helst", dundrar författaren till det refuserade debutmanuset "8 Torsdagar- En dryg vecka", Heikki Larsen som också säger sig vara beredd att vidta rättsliga åtgärder för att komma till rätta med problemet.

Bakgrunden till den Arlövbaserade icke publicerade Heikkis ilska är att man i almanackorna använder Tor för att namnge en veckodag. Han är även mycket upprörd över, som han säger, "hedniskt villfarande och kosmiskt lost-in-spaceade" använder sig av namnet Tor för att namnge en hammare. "De skall bokstavligen ge f-n i vad jag kallar min LilleMan, och de skall framför allt inte använda mina genitalier som ett säljande argument för sina billig smycken"
Heikki Larsen kommer nu att ta kontakt med Kurt Wallanders skapare Henning Mankell, för att de på bred front skall ta strid mot snyltarna. Sedan ett tag tillbaka säljs en bakelse på Fridolfs konditori i Ystad under namnet Wallanderbakelsen. "Du ser," säger Heikki, "först ger Henning dem gratis marknadsföring i sina böcker för att de i sin tur sedan börjar snylta på Wallander. Så får det bara inte gå till!"

Sista ordet lär inte vara sagt i den namnstrid som nu även utkämpas i Arlöv.

Walter E Go

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra att ämnet lyfts fram. Jag är också emot att mitt namn hamnat i almanackan utan att jag tillfrågats. Dessutom har de varit så fräcka att de förvanskat mitt namn genom att trycka in ett "s" i det.

22 augusti, 2006 12:41

 

Skicka en kommentar

<< Home